SP-secretaris Tiny Kox laakt ‘onfatsoenlijk’ artikel in Trouw

In het artikel van Yoram Stein in Trouw van 29 november legt deze een volstrekt niet-bestaande relatie tussen de SP en het zojuist verschenen boek ‘De schaduw van de ster’ van Peter Edel. Aldus Tiny Kox, algemeen secretaris van de SP, in een brief aan Trouw.

Tilburg, 1 december 2002

Betreft: artikel Yoram Stein in Trouw van 29 november 2002

Geachte redactie,

In Trouw van afgelopen vrijdag staat een artikel van Yoram Stein. Stein bespreekt daarin het zojuist verschenen boek ‘De schaduw van de ster’ van de Nederlandse schrijver Peter Edel over diens visie op de kwalijke kanten van het zionisme. Over de inhoud van het boek kan ik niet oordelen. Ik wist tot vrijdag niet eens van het bestaan ervan. Stein vindt de inhoud van het boek blijkbaar zeer afkeurenswaardig. Dat is zijn goede recht. Als recensent is het zijn taak anderen voor te lichten over nieuw verschijnende publicaties. Of zijn oordeel juist is, of gekleurd, is aan de lezers van het besproken boek om uit te maken.

Maar Stein doet dit keer méér dan recenseren. In zijn artikel wordt door hem een volstrekt niet-bestaande relatie gelegd tussen de SP en het zojuist verschenen boek. De SP wordt door Stein in het beklaagdenbankje gezet, louter en alleen omdat in het door hem beoordeelde en daarna veroordeelde boek een kort voorwoord staat van schrijver / journalist Karel Glastra van Loon, die zoals bekend warme sympathie heeft voor onze partij, maar overigens geheel en al baas over zijn eigen opvattingen en activiteiten is. Glastra van Loon heeft in een ver verleden juist vanwege de journalistieke onafhankelijkheid die hij nastreeft besloten zijn sympathie voor de SP niet om te zetten in een lidmaatschap van de partij. Via de door Stein gefantaseerde brug: boek = voorwoord van Karel Glastra van Loon = SP, probeert Stein de inhoud van het boek tenminste gedeeltelijk voor rekening van de SP te brengen, terwijl hij wéét dat de SP er volstrekt niks mee te maken heeft. Ik heb hem desgevraagd nadrukkelijk verteld dat Glastra van Loon géén ‘SP-denker’ is, géén ‘partij-ideoloog’ of iets soortgelijks, maar een van onze ‘meedenkers’ bij campagnes e.d.; ons Kamerlid Harry van Bommel heeft Stein uitgelegd dat Karel Glastra van Loon als onafhankelijk auteur natuurlijk op geen enkele manier verantwoording aan wie dan ook in de SP verschuldigd is en op eigen titel te werk gaat.

Ik vind dat Yoram Stein de grenzen van het fatsoen overschreden heeft door te suggereren dat de SP iets met de inhoud van dit boek van doen heeft. Stein heeft willens en wetens de SP in een bepaald daglicht willen stellen. Dat hoort niet tot de taak van een dagbladrecensent, niet eens tot de taak van een politieke concurrent. De waarheid moet voor beiden steeds uitgangspunt zijn.

Voor alle duidelijkheid: de visie van de SP op het conflict in het Midden-Oosten is consistent en helder. Wij erkennen het bestaansrecht van Israël en vinden dat op basis van dat bestaansrecht gezocht moet worden naar gerechtigheid voor alle inwoners van dit zo door geweld en onrecht gekwelde gebied. Wij zijn voorstander van het uitvoeren van alle door de Verenigde Naties aangenomen resoluties inzake dit nu al decennia lang slepende drama. Inspanningen vanuit Nederland dienen erop gericht te zijn zo snel mogelijk te komen tot een beëindiging van alle geweld, van alle kanten en op het uitwerken en ondersteunen van een twee staten-oplossing: een gegarandeerd veilig Israël en een levensvatbaar Palestina. Zoals gezegd: over de inhoud van het boek heb ik nog geen oordeel, daarvoor zal ik het eerst zelf moeten lezen. Naar ik inmiddels begrepen heb van de schrijver van ‘De schaduw van de ster’, gelooft hij niet in de door ons geformuleerde oplossingsrichting. Hij pleit voor slechts één staat die onderdak biedt aan allen die er wonen. Dat is zijn goede recht maar daarmee wijkt hij wezenlijk af van onze positiebepaling.

Ik zou het op prijs stellen als u deze brief op uw opiniepagina wilt opnemen.

Met vriendelijke groet,

Tiny Kox, algemeen secretaris SP