Hoger beroep SP-Statenlid Roovers verdaagd

Het Hoger Beroep van René Roovers, voorzitter van de SP-fractie in de Provinciale Staten van Noord-Brabant, is vandaag verdaagd tot 21 maart volgend jaar. Reden was de toekenning door de rechter van Roovers’ eis om Commissaris van de Koningin Houben te horen als getuige. Eerder werd deze eis afgewezen door de advocaat generaal.

Op 18 juni vorig jaar maakte Roovers geheime stukken openbaar aan een aantal maatschappelijke organisaties over de verkoop van het Brabantse busbedrijf BBA aan het Franse Vivendi (CGEA), ondanks dat hij door Gedeputeerde Staten werd gedreigd met gevangenisstraf. Roovers: ‘Steeds vaker legt de overheid volksvertegenwoordigers geheimhouding op en gaat zij op de stoel van de ondernemer zitten. Dit tast de democratie aan. De volksvertegenwoordiger wordt buitenspel gezet en monddood gemaakt. Er moet op dit gebied jurisprudentie komen.’ Het Statenlid betreurde het dat degenen die eigenlijk in het beklaagdenbankje moeten zitten, Gedeputeerde Staten met verantwoordelijk gedeputeerde Boelhouwer, vroom aan de kant konden blijven staan.

René Roovers staat de belangstellenden te woord na afloop van de zitting

Roovers ziet deze uitspraak van de rechter dan ook als een overwinning: ‘Reden voor de rechter om Houben alsnog te komen laten getuigen was naar zijn eigen zeggen de hoge politieke lading van dit proces. En dat klopt natuurlijk. Houben moet maar eens komen uitleggen waarom hij pas drie maanden na mijn openbaarmaking aangifte deed bij de politie. De provincie moet nu dus alsnog met de billen bloot, en dat stemt mij hoopvol voor het proces in maart volgend jaar.’