Actie ‘Maak van je spaarvarken geen clusterbom’

Met een symbolisch bombardement startte de SP vandaag een landelijke actie tegen de betrokkenheid van ABN AMRO bij de clusterbommen-industrie. De Bank investeert in het Britse bedrijf Insys, dat clusterbommen onderhoudt.

Dit voorjaar hebben de Krista van Velzen en Harry van Bommel picket-lines bij ABN AMRO georganiseerd. Deze SP-Kamerleden zijn inmiddels bij de bank op bezoek geweest met het dringende verzoek om haar steun aan Insys te stoppen en serieus werk te maken van het ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen’ dat de bank hoog in het vaandel zegt te hebben staan.

Krista van Velzen opent de actie ’Misdadig dom: de ABN-AMRO clusterbom’. Politie en ’het leger’ worden ingezet...

Clusterbommen vallen in de lucht uiteen in duizenden granaten, die verspreid over een groot oppervlakte neerkomen. Een groot percentage van die granaten explodeert niet maar blijft liggen en ontploft nadat voorbijgangers, meestal kinderen, ze hebben aangeraakt. Het gebruik van de bommen is dan ook zeer omstreden.

Kamerlid Krista van Velzen startte vandaag de landelijke actie om 18.30 uur met een symbolisch bombardement op een filiaal van ABN AMRO aan de Burgwal in Delft. Ook in Alphen aan den Rijn, Harderwijk, Leeuwarden en Roermond wordt actie gevoerd bij de lokale filialen.

Naar de actiepagina!