nieuws

Informatiepunten huursubsidie sneller open

Minister Kamp moet ervoor zorgen dat vóór 1 juli 2003 alle driehonderd klantcontactpunten voor huursubsidieaanvragers open zijn. Dat is het gevolg van een motie van SP-kamerlid Piet de Ruiter die vanmiddag met algemene stemmen door de Tweede Kamer is aangenomen.

Door de centralisatie van de huursubsidieorganisatie ontstond dit jaar een enorme chaos bij de uitvoering van de huursubsidie. Aanvragers die tot nu toe “om de hoek” bij de woningcorporatie of de gemeente hun formulier konden laten invullen, moeten dit voortaan zelf doen. Het ministerie zoekt vervolgens door middel van koppeling van databestanden de bijbehorende gegevens inzake inkomen en huur op.

Deze verandering zou op termijn tot een eenvoudiger systeem moeten leiden, maar voorlopig lijkt het tegendeel het geval. Tienduizenden huurders die al jaren subsidie ontvingen, kregen na 1 juli plotseling niets meer, doordat er fouten zaten in databestanden en de organisatie bij het ministerie was dol gedraaid. Degenen die opbellen naar het ministerie moeten tot op de dag van vandaag veel geduld betrachten. Gemiddeld moet maar liefst 50 keer worden gebeld om door de rij wachtenden te komen.

De SP-motie zorgt ervoor dat er volgend jaar in alle middelgrote en grote gemeenten weer loketten zijn waar de huurders kunnen aankloppen voor informatie en vragen. Deze zullen zoveel mogelijk bij corporaties en gemeenten gevestigd worden.