Campagne tegen ABN-AMRO succesvol begonnen

Tweede-Kamerleden Harry van Bommel en Krista van Velzen namen dinsdag 9 juli deel aan een picket-line voor de deur van de vestiging van ABN-AMRO in het centrum van Leiden. De actie moet de bank bewegen de financiële betrokkenheid bij het onderhoud van clusterbommen te staken.

De SP veroordeelt ABN-AMRO publiekelijk vanwege de betrokkenheid bij het onderhoud van clusterbommen door deelname aan het Britse bedrijf Insys Group Ltd dat clusterbommen beheert voor de Britse krijgsmacht. Het gebruik van clusterbommen is omstreden omdat de kleine bommen die onderdeel uitmaken van het projectiel niet altijd tot ontploffing komen. Na conflicten zijn het vooral spelende kinderen die alsnog slachtoffer worden van de bommen. Volgens de SP moet er –in navolging van het verbod van de anti-personeelsmijn- een verdrag komen dat het gebruik van clusterbommen verbiedt.

De actie zal na de zomer worden voortgezet in een landelijke campagne tegen de betrokkenheid van De Bank bij oorlogsproductie. Naast gesprekken met de directie hierover zijn publieke acties volgen Krista van Velzen noodzakelijk: ‘Dit onderwerp is te belangrijk om alleen aan het poldermodel over te laten, de druk moet worden opgevoerd. Dat dat effectief kan zijn laat de succesvolle campagne tegen de chloortreinen wel zien’.

Voor meer informatie kunt u mailen met Krista van Velzen.

Het artikeltje uit Metro, 10 juli 2002