SP stelt voor verkiezingen uit te stellen tot 15 juni

De aanslag van vanmiddag op de heer Pim Fortuyn is zowel een persoonlijke tragedie alsook een ongekende gebeurtenis in de naoorlogse Nederlandse politieke geschiedenis. Het partijbestuur van de SP wenst de familie, vrienden en kennissen van de heer Fortuyn heel veel sterkte bij dit verlies.

Pim Fortuyn is vandaag slachtoffer geworden van een laffe moord. Wie de dader is en waarom de moord gepleegd is weten we niet. Het heeft geen zin te speculeren over dader en motief. Dat doen we dan ook niet.

Pim Fortuyn was een controversieel politicus. Waar zijn kritiek op de heersende politiek op veel punten gelijk op liep met die van de SP, stonden zijn antwoorden vaak haaks op de onze. Daarover bestonden geen misverstanden. De SP heeft vanaf het aantreden van Fortuyn in de politiek erop gehamerd het debat toe te spitsen op de inhoud van de politieke opvattingen en heeft op de persoon Fortuyn gerichte uitlatingen en handelingen afgewezen. Persoonlijke controverses met Fortuyn zijn niet aan de orde geweest.

Vanwege de tragische gebeurtenissen van vandaag zijn alle landelijke campagneactiviteiten door de campagneleiding opgeschort. Alle afdelingen van de SP zijn van dit besluit op de hoogte gebracht en gestopt met de plaatselijke activiteiten in het kader van de verkiezingen.

De SP vindt dat de verkiezingen van 15 mei met tenminste een maand, tot 15 juni, uitgesteld zouden moeten worden, zodat er tijd voor ernstige bezinning is, vooraleer de campagne, die noodzakelijkerwijs hoort bij democratische verkiezingen, hervat kan worden.

Jan Marijnissen, voorzitter Tiny Kox, algemeen secretaris