SP en GroenLinks krijgen een 9,1 voor diervriendelijkheid

GroenLinks en de SP zijn de meest diervriendelijke partijen, terwijl de VVD, het CDA en de SGP dieren geen warm hart toedragen. Dat concludeert de Stichting Wakker Dier uit een onderzoek naar de diervriendelijkheid van de verschillende partijen. Wakker Dier keek naar de belangrijkste stemmingen in de Tweede Kamer over de bio-industrie van de afgelopen vier jaar. De organisatie kende de politieke partijen op basis daarvan punten toe.

Partij Cijfer
SP 9,1
GroenLinks 9,1
ChristenUnie 7,4
PvdA 6,0
D66 5,5
SGP 3,8
CDA 2,1
VVD1,5
GroenLinks en de SP bleken zich de laatste vier jaar het meest te hebben ingezet voor landbouwdieren en scoorden een 9,1. De VVD (3,1), het CDA (2,9) en de SGP (3,8) kregen een lage score, omdat ze tegen het verbod op legbatterijen en de nertsenfok stemden. Bovendien waren de VVD en het CDA tegen betere huisvesting voor dieren in de bio-industrie.

De PvdA en D66 kregen slechts een middelmatig cijfer van Wakker Dier. Tijdens de mond- en klauwzeercrisis deden deze partijen te weinig om de slacht van gezonde dieren te voorkomen, aldus de stichting. Bovendien stimuleerden ze de biologische veehouderij te weinig.

Van de Lijst Pim Fortuyn verwacht Wakker Dier niet veel diervriendelijkheid. Deze partij heeft positieve uitspraken gedaan over varkensflats en nertsenfokkerijen. Bovendien is bio-voorman Wien van de Brink op een hoge verkiesbare plaats gezet, aldus de stichting.