Bijna 25.000 handtekeningen tegen JSF aangeboden

Het comité ‘Geen 7 miljard euro voor JSF bommenwerpers’ heeft vanmorgen nogmaals een beroep gedaan op de Tweede Kamer om het JSF-besluit van het kabinet te herzien. Onder het toeziend oog van vele tv-camera’s kregen de voorzitters van de vaste Kamer-commissies Defensie, Economische Zaken, Financiën en Rijksuitgaven bijna 25.000 handtekeningen overhandigd. De petitie is het resultaat van een kort maar krachtig maatschappelijk protest tegen het kabinetsbesluit om de F-16 te vervangen door de Joint Strike Fighter.

SP-Kamerlid Harry van Bommel neemt handtekeningen tegen JSF in ontvangst

Ook binnen de muren van de Tweede Kamer wordt ernstig getwijfeld aan nut en noodzaak van de JSF. Het politieke verzet van de SP-fractie heeft steeds meer steun gekregen. Op de landelijke demonstratie van zaterdag 30 maart jl. riep fractievoorzitter Jan Marijnissen de gehele PvdA-fractie op zich achter de dissidenten binnen de partij te scharen. Na de aanbieding van de handtekeningen ging de Tweede Kamer in overleg met de ministers de Grave, Jorritsma en Zalm. Naar verwachting neemt de Tweede Kamer op dinsdag 9 april een definitief besluit over de JSF.