Vossen niet meer vogelvrij, drijfjacht verboden

Op 21 maart riepen SP-activisten nog de Vossenvrijstaat uit op het eilandje in de Haagse Hofvijver, maar door goedkeuring van de nieuwe Flora- en Faunawet zijn de vossen in heel Nederland nu een stuk zekerder van hun leven geworden. Jagers krijgen alleen nog toestemming om te jagen als zij een fatsoenlijk faunabeheerplan hebben opgesteld en de provincie daarmee akkoord is gegaan. Een aangenomen motie van SP’er Remi Poppe verbiedt bovendien het jagen op vossen in de werp- en zoogtijd. CDA, VVD en de ChristenUnie probeerden nog de wet te wijzigen zodat de vos provinciaal nog steeds beschoten zou mogen worden, maar dat voorstel haalde geen meerderheid. De Flora- en Faunawet verbiedt ook het houden van drijfjachten. Poppe: ‘In 2000 vond Kok dit nog de meest humane methode om dieren te doden. Een jaar later stopte het koninklijk huis vrijwillig met de drijfjacht en nu is het dus eindelijk verboden. De aanhouder wint.’