Ruim tweeduizend maal beklag tegen schikking

Aan de oproep van de voorzitter van de SP Tweede Kamerfractie, Jan Marijnissen, om samen met hem beroep aan te tekenen bij het Gerechtshof te Amsterdam tegen de schikking in de Schipholtunnelfraude is door meer dan tweeduizend mensen gehoor gegeven. Afgelopen week liep de termijn af waarbinnen het beklag kon worden ingediend. Het woord is nu aan het Hof. Nu het OM nog meer schikkingen blijkt te hebben getroffen (b.v. in de glycerinezaak) en er nog een aantal op komst is, heeft Jan Marijnissen het initiatief genomen tot de oprichting van een stichting die zich ten doel stelt in voorkomende gevallen deze schikkingen aan de rechter voor te leggen. Daarnaast wil de stichting ook – meer in het algemeen – zaken die de rechtstaat schaden aan de kaak stellen. De door het OM in november vorig jaar getroffen schikking in de Schipholtunnelfraudezaak veroorzaakte in de samenleving veel commotie. Voor drie miljoen gulden wisten HBW, Strukton, en de bouwcombinatie KSS een strafvervolging vanwege valse facturen af te kopen. De SP-fractie in de Tweede Kamer noemde dit klassenjustitie. Omdat minister Korthals weigerde tegen die schikking in beroep te gaan (ondanks een motie van de Tweede Kamer) deed Jan Marijnissen dat. Met hem deden dat nog ruim tweeduizend mensen. Het Gerechtshof in Amsterdam zal nu op korte termijn moeten bepalen of het beroep tegen deze schikking ontvankelijk is en verder behandeld gaat worden. Jan Marijnissen heeft de Amsterdamse advocaat dr. Britta Böhler bereid gevonden in deze procedure bij het Hof als zijn advocaat op te treden. Britta Böhler heeft inmiddels bij het Hof een aanvullend klaagschrift ingediend. Zij verdedigt daarin dat Jan Marijnissen vanuit zijn funktie als lid van de Tweede Kamer de overheid dient te controleren en op die manier een bijzonder belang heeft om in beroep te gaan. Bovendien, aldus Böhler, doet Marijnissen in wezen wat de Tweede Kamer bij motie aan minister Korthals opdroeg maar wat deze weigerde. Het OM heeft bekend gemaakt in 4 grote zaken een schikking te hebben getroffen, onder meer in de glycerinezaak (Vos BV uit Alphen a/d Rijn), en aangekondigd dat er nog een aantal op komst is. Marijnissen vindt dat er in dit soort grote zaken niet geschikt moet worden. Zij moeten aan de rechter worden voorgelegd zodat die zaken in alle openbaarheid kunnen worden behandeld, en door de rechter kan worden beoordeeld of de leidinggevenden al of niet vrijuit gaan. Marijnissen heeft daarom het initiatief genomen tot de oprichting van een stichting die zich er onder andere op gaat toeleggen tegen getroffen schikkingen beklag te doen bij de rechter.