AKZO schrapt chloortransport van hedenavond

AKZO heeft besloten de geplande trein van hedennacht van Hengelo naar het Botlek-gebied niet te laten rijden. Dat werd door voorlichter P. van der Boor van AKZO chemicals meegedeeld aan de leden van het comité Rood Sein voor de Chloortrein. Deze mededeling kwam nadat het comité in gesprek met AKZO had aangekondigd deze nacht opnieuw in actie te komen, ditmaal in Almelo.

AKZO reageerde eerder ontkennend op de constatering van de actievoerders dat de chloortransporten plaatsvinden in "bonte treinen", waarin naast chloor ook wagons met andere chemicaliën worden vervoerd. De actievoerders hebben dit onder andere bij eerdere nachtelijke acties in Deventer en Zwolle kunnen constateren. Deze bonte treinen maken het risico van een calamiteit bij een ongeval vele malen groter. De leden van het comité hebben op de late mededeling van AKZO besloten hun actie zoals gepland voor vannacht op te schorten tot nader order. Ze zien het schrappen van dit transport als een nieuwe stap naar het laten stoppen van alle chloortreinen door Nederland.