Geen enkele steun voor SP-motie tegen bombardementen

‘Stomverbaasd’ is SP-Kamerlid Harry van Bommel over de uitslag van de stemming over zijn motie tegen de bombardementen op Afghanistan. Alleen de vijf parlementariërs van de SP stemden vandaag vóór de oproep aan de regering om zich in te zetten voor ‘vervanging van het middel van de bombardementen door andere middelen om het gestelde doel te bereiken’. Van Bommel: ‘Ik had echt meer steun verwacht. Individuele Kamerleden, zoals Pitstra en Van Gent van GroenLinks, wijzen in de media de bombardementen af. Door een hoofdelijke stemming te vragen bood ik hen de gelegenheid ook in de Kamer hun eigen geweten te laten spreken. Maar ze stemden domweg tegen.’ In de motie, ingediend bij de behandeling van de begroting Buitenlandse Zaken, constateerde de SP’er dat de Amerikaans/Britse bombardementen de humanitaire situatie in Afghanistan verslechteren, dat er regelmatig civiele doelen worden geraakt en er burgerslachtoffers vallen. De bombardementen zijn bovendien niet proportioneel in het perspectief van het gestelde doel, te weten het uitschakelen van het al-Qaeda netwerk, en brengen dat doel niet dichterbij, aldus de motie.