Daklozenwerkers en SP bivakkeren voor Tweede Kamer

Ruim vijftig actievoerders van het Actiecomité Onderdak sloegen afgelopen nacht met slaapzakken, grondzeilen en kartonnen dozen hun bivak op voor het Tweede-Kamergebouw in Den Haag. Zij deden dit uit protest tegen de enorme capaciteitstekorten in de opvang van dak- en thuislozen.

Het comité, dat bestaat uit verschillende organisaties voor maatschappelijke opvang, ex-daklozen, SP-Kamerlid Agnes Kant en schrijver/journalist Bert Voskuil, constateert dat de druk op de maatschappelijke opvang alsmaar toeneemt. ‘De straten worden bevolkt door mensen voor wie in het psychiatrisch circuit geen plaats is of met wie de instellingen geen raad weten,’ zegt woordvoerder Daan Prevoo, coördinator van de Maatschappelijke Opvang Voorzieningen Limburg. ‘Het enige dat hen rest is de maatschappelijke opvang. Wij krijgen de slachtoffers van de wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg over de vloer.’

De instellingen voor dak- en nachtopvang raken verstopt. Regelmatig moeten zij daklozen de deur wijzen omdat ze vol zitten. Door onderbezetting ontstaan regelrecht gevaarlijke situaties voor zowel bezoekers als medewerkers. Door het invullen van een briefkaart kunnen mensen de Tweede Kamerleden manen zich in te zetten voor de daklozen. Actiecomité Onderdak formuleerde vier eisen voor verbetering: Meer aandacht voor preventie van dakloosheid door het verbeteren en dichten van gaten in de geestelijke gezondheidszorg en jeugdzorg, uitbreiding van de opvangcapaciteit, verbetering van arbeidsomstandigheden en veiligheid van het personeel in de opvanginstellingen en een verbetering van de kwaliteit van zorg. Bed, bad en brood volstaan niet.