SP op de bres voor solidaire NS-reizigers

De machinisten- en conducteursbond VVMC mag maandag bij de NS gaan staken. President Brouwer van de rechtbank in Utrecht heeft vandaag in kort geding de eis de staking te verbieden, verworpen. Het kort geding was aangespannen door de Consumentenbond, Rover en de ANWB, die zich opwierpen als belangenbehartigers van de reizigers. Onverwacht voegde echter ook de vereniging "NS-Reizigerscollectief" zich in de rechtszaak. Deze nieuwe organisatie van treinreizigers is solidair met het actievoerende personeel en verzet zich tegen de privatisering van de NS. In het kort geding werd het reizigerscollectief vertegenwoordigd door advocaat Pim Fischer en SP-advocaat Bob Ruers, die met hun pleidooi de eisers veel wind uit de zeilen namen. Ze hekelden het feit dat de consumentenorganisaties bereid zijn de hete kolen voor de NS-directie uit het vuur te halen. NS heeft immers zelf geen poging gedaan de dreigende staking te laten verbieden. De president van de rechtbank verwierp het bezwaar dat reizigers niet tijdig op de hoogte zouden zijn van de voorgenomen staking. Hij verwees daarbij onder meer naar een advertentie in het gratis dagblad Metro, waarin de acties zijn aangekondigd. Verder stelde hij vast dat ’de VVMC uitvoering geeft aan haar eigen beleid en dat recht kan haar niet worden ontzegd’. Zeker niet nu de NS-directie zich "onwrikbaar" opstelt. De SP roept haar treinende leden en sympathisanten op zich aan te sluiten bij het NS-reizigerscollectief. Dat kan door een mailtje te sturen aan NS_reizigerscollectief@hotmail.com.