Borst moet zich verantwoorden voor toelaten Duits vlees

‘Economische belangen zijn in Nederland kennelijk nog steeds belangrijker dan de bescherming van de bevolking,’ stelt SP Tweede-Kamerlid Remi Poppe. Hij vindt het ongelooflijk dat de minister van VWS jarenlang vlees uit Duitsland dat mogelijk besmet was met BSE toeliet op de Nederlandse markt.

‘De minister vindt het risico dat de Staat aangeklaagd wordt voor het Internationaal Hof wegens internationale handelsbelemmering blijkbaar belangrijker dan risico’s voor de volksgezondheid.’ Poppe wil zo snel mogelijk een debat met de verantwoordelijke minister.

Uit een artikel in de Volkskrant van vandaag blijkt dat het ministerie van VWS al jaren wist van de mogelijke BSE-besmetting in Duits vlees, maar stelt dat het juridisch onmogelijk was de producten uit de handel te nemen. Pas toen Duitsland zelf de producten uit de winkel liet halen, meende VWS zonder juridische consequenties over te kunnen gaan tot een handelsverbod.