SP eist opheldering over annulering humanitaire missie Bagdad

SP-Kamerlid Van Bommel wil dat minister Van Aartsen alles in het werk stelt om opheldering te krijgen over het annuleren van de humanitaire missie ‘Un avion pour l’Irak’ die vrijdag in Parijs strandde. Het Kamerlid zou gezamenlijk met andere parlementsleden uit verschillende landen en enkele Nobelprijswinnaars naar Bagdad vliegen om daar onder meer met vertegenwoordigers van de VN te spreken over de gevolgen van de sancties tegen Irak. Volgens de initiatiefnemers heeft de Verenigde Staten de Belgische overheid onder druk gezet om de missie geen doorgang te laten vinden. Aangezien Nederland voorzitter is van het Sanctiecomité van de VN wil Van Bommel weten of de betreffende vlucht onderwerp van discussie is geweest in de Veiligheidsraad. Bovendien wil het Kamerlid weten of Nederland zelf medewerking zou verlenen aan een dergelijke vlucht. Van Bommel verwacht dat binnen enkele weken alsnog een succesvolle missie kan worden uitgevoerd.