‘Remkes moet huurverhoging beperken’

De Tweedekamerfractie van de SP wil dat de Tweede Kamer staatssecretaris Remkes van volkshuisvesting dwingt om met ingang van het huurjaar 2001 de motie Van ’t Riet uit te voeren. Op 30 november 1999 nam een kamermeerderheid (met uitzondering van VVD en CDA) een motie ingediend door D66, PvdA, GL en SP aan, waarin het kabinet gevraagd werd om de huurverhoging wettelijk te beperken tot het inflatieniveau voor woningen waarvan de huidige huur boven 60% van het wettelijk maximum ligt. Na een machtswoord van het kabinet gingen PvdA en D66 in februari 2000 echter alsnog akkoord met een huurverhoging van maximaal 3,8%, ruim anderhalf keer de inflatie.

Staatssecretaris Remkes wil voor het komende huurjaar deze lijn voortzetten. De Huurders kunnen dus een flink deel van de lastenverlichting in het kader van het Belastingplan 2001 direct weer bij de huisbaas inleveren. Dit past naadloos in het streven van het kabinet om de koopwoning te bevorderen en het aandeel huurwoningen terug te dringen tot eenderde van het huizenbestand. SP-woordvoerder volkshuisvesting Remi Poppe vindt dat de PvdA haar krachtige taal naar aanleiding van het kabinetsbesluit van vrijdag in de confrontatie met Remkes deze keer maar eens wel moet waarmaken: ‘Ik heb de afgelopen jaren iets te vaak ketelmuziek over dit onderwerp gehoord. Er is nog steeds een Kamermeerderheid voor een gematigd huurbeleid. Ook binnen het kabinet hebben PvdA en D66 een meerderheid. Het is me dan ook een raadsel waarom ze weer door de pomp zouden moeten gaan voor een staatssecretaris die alleen maar luistert naar de huisbazen.’