Zinloze sancties tegen Irak zijn misdaad tegen de menselijkheid

In het debat over de voortzetting van de sancties tegen Irak uitte SP-fractievoorzitter Jan Marijnissen vandaag harde kritiek aan het adres van de Nederlandse regering. Nederland heeft zich al op voorhand gebonden aan het Europese besluit om de sancties handhaven en het debat was dus mosterd na de maaltijd. En dat terwijl noodsignalen van de kant van bijvoorbeeld de UNICEF en het VN Wereld Voedselprogramma juist aanleiding geven om de sanctiepolitiek eindelijk op de helling te zetten. Het regime van Saddam Hoessein zit nog steeds even stevig in het zadel en de bevolking vangt intussen de klappen op. Er is sprake van een voortdurende humanitaire ramp: sinds het instellen van de sancties in 1997 is de kindersterfte vervijfvoudigd en het totaal aantal slachtoffers ligt inmiddels hoger dan in Hiroshima. Beperkte en ingewikkelde hulpprojecten bieden nauwelijks verlichting en het blokkeren door de Verenigde Staten van een groot aantal initiatieven in het kader van het olie-voor-voedsel programma ontneemt de Iraakse bevolking elke hoop op structurele verbetering van haar levensomstandigheden. De SP beschouwt de sancties daarom als een misdaad tegen de menselijkheid en verlangt van de regering dat zij haar beleid heroverweegt.

Zie ook: De bijdrage van Jan Marijnissen in het sancties-debat