Harry van Bommel: ‘Conducteurs in normale dienst op de tram’

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel (SP) zal tijdens het mondelinge vragenuur minister Netelenbos vragen om meer financiële middelen uit te trekken voor de conducteurs op de Amsterdamse trams. Dit is een van de manieren waarop de SP de stakingsactie van de Amsterdamse conducteurs ondersteunt. De conducteurs van het Amsterdamse Gemeentelijk Vervoerbedrijf staken morgenochtend voor reguliere banen. Het overleg daarover is vanavond vastgelopen. Daardoor dreigt er een onaanvaardbare tweedeling tussen de Amsterdamse conducteurs. De huidige conducteurs zijn werkzaam in een I/D-baan (voormalige Melkertbaan), terwijl nieuwe conducteurs wel een reguliere functie wordt aangeboden. Terwijl het werk gelijk is, zijn er straks wel verschillen in rechtspositie en beloning.

De SP-fractie heeft altijd gezegd dat volwaardig werk ook volwaardig beloond dient te worden. Nu worden de werknemers met een I/D-baan lager gewaardeerd voor hetzelfde werk dan ‘reguliere’ conducteurs en op deze manier gesubsidieerd uitgebuit. Harry van Bommel heeft zich in de Kamer en daarvoor in de Amsterdamse gemeenteraad telkenmale ingezet voor conducteurs - in volwaardige functie - op de tram. Van Bommel: ‘Het experiment met conducteurs op de Amsterdamse trams heeft duidelijk aangetoond dat het publiek de conducteur graag terugwil. Nu ook de gemeente vindt dat dit weer een ‘echte’ baan moet worden, moet er ook boter bij de vis voor de huidige ‘Melkert-conducteurs’.’