Harry van Bommel: ‘Opkomst privé-scholen tegengaan’

Opnieuw is de komst van een privé-basisschool aangekondigd. Het Instituut Westvoorne voor particuliere opleidingen begint vanaf volgend jaar een basisschool waarbij de kosten 25.000 per kind per jaar bedragen. Na de privé-school in Noordbroek, is dit in korte tijd het tweede initiatief. SP-Kamerlid Harry van Bommel maakt zich grote zorgen: ‘Als de minister en de staatssecretaris nu niet ingrijpen, zijn ze geen knip voor de neus waard.’

Van Bommel stelt hierover schriftelijke vragen aan staatssecretaris Adelmund. Enkele weken geleden deed hij dat reeds over de privé-school in Noordbroek. ‘De grens is nu bereikt. Privé-scholen zullen de tweedeling en het lerarentekort verergeren door de torenhoge ouderbijdragen en het wegkopen van de betere leraren.’ Adelmund heeft de ontwikkeling ‘zorgelijk’ genoemd. Volgens Van Bommel is dat: ‘Het toppunt van hypocrisie, aangezien zij weigert ook maar iets te ondernemen om deze ontwikkeling tegen te gaan. Ook op andere fronten, bijvoorbeeld waar het de stijgende ouderbijdrage betreft, zegt deze staatssecretaris steeds dat ze het ongewenst vindt maar ze doet er niets tegen.’

Het faillissement van het basisonderwijs is dichterbij dan ooit. Ouders willen hun kinderen niet naar scholen sturen waar lesuitval en te grote klassen aan de orde van de dag zijn. Particuliere initiatieven, met klassen van 6 leerlingen, zijn het gevolg. Voor Van Bommel is dat des te meer reden om nu in te grijpen.