Actie tegen Chirac eindigt in de bak

Heel het Binnenhof was dinsdag hermetisch afgesloten voor de laatste dag van het staatsiebezoek van Chirac, maar desondanks wist ROOD de Franse president te confronteren met een scherp protest. ‘N’oubliez pas le Mururoa!’ riep het spandoek van de jongeren Chirac toe, onder begeleiding van schril gefluit. ROOD herinnerde hiermee aan de Franse kernproeven op Mururoa in de Stille Oceaan. Nog steeds zijn veel mensen op de Frans-Polynesische eilanden ziek en worden er misvormde kinderen geboren tengevolge van de radioactieve straling. Frankrijk is verantwoordelijk voor de gezondheidsproblemen op het eiland en zou de zorg voor de slachtoffers op zich moeten nemen, maar de president reageerde op de actie alsof Mururoa allang verleden tijd was en stapte snel in zijn auto. De paniekerig toeschietende politie wist de ROOD-jongeren niet te pakken te krijgen. Alleen Eerste-Kamerlid Driek van Vugt (20) werd in de boeien geslagen, wegens demonstreren zonder vergunning. Tot Drieks grote woede. ‘Mag ik als volksvertegenwoordiger op mijn eigen Binnenhof niet eens mijn eigen mening geven?!’ SP-Tweede-Kamerlid en advocaat Jan de Wit wist de jonge SP-senator later uit het politiebureau vrij te pleiten.