nieuws

Harry van Bommel: ‘Privatisering lijkt nekslag voor busvervoer Groningen en Drenthe’

Tweede-Kamerlid Harry van Bommel is erg geschrokken over de berichtgeving over het streekvervoer in het noorden van het land. De privatisering heeft daar niet geleid tot een meer klantvriendelijke benadering en bovendien wordt de dienstverlening er alleen maar slechter op.

Op dun bezette lijnen in Drenthe worden door de busvervoerder Arriva soms niet gereden als het materieel nodig is voor meer lucratieve evenementen zoals de TT in Assen en de Rolling Stones. Vorig jaar oktober zijn de laatste kaartverkooploketten in Assen en Emmen gesloten. En in Oost-Groningen regent het klachten over belbussen die te laat, te vroeg of soms helemaal niet komen. Dit zijn kwalijke ontwikkelingen. Volgens Van Bommel zit het probleem niet in het feit dat Arriva het monopolie op het openbaar vervoer in het noorden van het land heeft. Het gaat er vooral om dat Arriva een privaat bedrijf is. Als overheid kun je dan niets meer afdwingen als je ziet dat het fout gaat. Binnenkort spreekt de Tweede Kamer met de minister over de Wet Personenvervoer 2000. Die wet is bedoeld om al het stads- en streekvervoer in Nederland te privatiseren. Volgens Van Bommel bewijzen de ontwikkelingen in het noorden dat marktwerking en privatisering de nekslag zijn voor het openbaar vervoer in dunbevolkte gebieden. Hij vindt dat het openbaar vervoer beter in overheidshanden kan blijven. Van Bommel heeft minister Netelenbos dit weekeind hierover vragen gesteld.