Harry van Bommel: geen groei maar slot op Schiphol

De SP stelt vast dat het kabinet kiest voor groei als uitgangspunt voor de ontwikkeling van Schiphol. Volgens de partij zal de overlast daardoor toenemen, terwijl de overlast nu al onaanvaardbaar hoog is.

De SP kiest voor een slot op Schiphol en voor maatregelen die de overlast beperken. De partij wil een kwaliteitsluchthaven, die tegemoet komt aan de wensen van mensen die naar of vanuit Nederland willen vliegen. Overbodig vliegverkeer (overstappers en lege stoelen) moet worden geweerd.

In het kabinetsplan is geen maximum meer opgenomen voor het aantal vluchten, maar worden volgens het ’stand-still principe’ nieuwe normen ontwikkeld voor veiligheid, geluid en milieu. Stand-still betekent dat de overlast niet mag toenemen ten opzichte van nu. "Dat laatste is één van de grootste problemen," aldus Harry van Bommel van de SP. "De overlast is nu al groot. En die blijft dus groot, ook als je het geluid anders gaat meten. Bovendien wonen op dit moment veel mensen buiten de 35 Ke-zone, die ook overlast ondervinden, maar niet meetellen als gehinderden. Die mensen worden voor het gemak vergeten." Op dit moment doet TNO onderzoek naar slaapverstoring rond Schiphol. En verschillende GG en GD’s maken zich zorgen over luchtwegklachten bij kinderen. Van Bommel: "Voor Netelenbos geldt kennelijk the sky is the limit, maar de maatschappelijke onrust blijft bestaan. Het overlegmodel is met het stuklopen van het TOPS-overleg begraven en Netelenbos kiest nu voor de harde lijn. De minister probeert het TOPS-overleg niet te repareren. Kennelijk wil zij niet meer praten en niet meer wachten op uitkomsten van onderzoek. Het besluit is daarom gebaseerd op een wankele basis."

Ook de veiligheid is een probleem. De belofte dat de onveiligheid niet zal toenemen is volgens Van Bommel een farce, omdat de minister nog niet weet hoe zij onveiligheid moet meten. De discussie over de zijwind bij het verongelukte Transaviatoestel in de kerstnacht van 1997 belooft volgens Van Bommel niet veel goeds. De ongebreidelde groei kan niet eeuwig doorgaan. De SP is eigenaar van een stukje Bulderbos, maar zal, anders dan GroenLinks, haar stukje niet aan minister Netelenbos teruggeven. Voor de SP telt gezondheid en woongenot van omwonenden zwaarder dan de economie.

De SP wil een slot op Schiphol. Schiphol moet omgebouwd worden tot een kwaliteitsluchthaven. Daarvoor zijn de volgende maatregelen nodig:

• Forse vermindering van het aantal transferpassagiers, nu 42%.
  • Een afstandsheffing voor korte vluchten en een verbod op binnenlandse vluchten.
  • Accijns op kerosine en BTW op vliegtickets.
  • Een verbod op vluchten naar Europese bestemmingen tussen 23:00 en 7:00 uur.
  • Hogere nachttarieven naar andere bestemmingen.
  • Een vervuilingsheffing en een lawaaiheffing.
  • Absolute handhaving van de veiligheidsnorm van 15 knopen zijwind.
  • Een belasting op lege stoelen.