Campagne "Handen af van de WAO" gestart

"Het is de hoogste tijd om een officiële waorschuwing uit te doen gaan aan de politiek tegen een aanval op de WAO". Met deze woorden is vandaag het actiecomité Handen af van de WAO haar campagne gestart. De komende weken zal het actiecomité mensen mobiliseren om met een kaartenactie zo’n "officiële waorschuwing" te tekenen en naar de regering te sturen. De eerste "officiële waorschuwing" werd vandaag aangeboden aan de minister-president.

Het zijn zorgelijke dagen voor de 900.000 mensen die in ons land in de WAO zitten. Na alle eerdere ingrepen in 1993 wordt van verschillende kanten opnieuw gemorreld aan de WAO. Geluiden klinken over kortere en lagere uitkeringen, nog strengere keuringen en herkeuringen en een nog bottere selectie. De officiële discussie in het parlement is uitgesteld tot na de Statenverkiezingen. Maar ondertussen maken wij ons ernstige zorgen. Het is de hoogste tijd is om een "officiële waorschuwing" uit te doen gaan aan de politiek tegen een nieuwe afbraak van de WAO. Daarom is vandaag, op initiatief van de SP, het comité Handen af van de WAO van start gegaan. In dit comité zitten onder meer mensen uit WAO-platforms, een bedrijfsarts, arbeidsdeskundige, psycholoog en sociaal advocaat. Verschillende comitéleden hebben bij de start van de campagne aangegeven waarom georganiseerd protest tegen de nieuwe aanval op de WAO hard noodzakelijk is. De keiharde ingreep uit 1993 ligt nog vers in het geheugen. Die geschiedenis mag zich nu niet herhalen. In de komende weken zullen we middels een kaartenactie op grote schaal mensen in de gelegenheid stellen zo’n officiële waorschuwing te tekenen en naar de regering te sturen. Voor meer informatie over ons initiatief kunt u natuurlijk bij ons terecht. Neemt u daarvoor contact op met Frans Moor (0174 382876) of Jan de Wit (070 3182807/045 5714083).

Met vriendelijke groet, Namens het actiecomité Handen af van de WAO,

Frans Moor, oud-lid der Staten-Generaal Piet de Visser, oud-lid der Staten-Generaal Jan de Wit, Tweede Kamerlid SP

Zie ook het opinie-artikel van Frans Moor en Piet de Visser: "Eén WAO-drama is genoeg geweest"