Alom SP-winst verwacht in West-Brabant

Op 3 maart a.s. worden niet alleen de nieuwe provinciebesturen gekozen, maar ook de gemeenteraden in West-Brabant. De SP is - met hooggespannen verwachtingen - van de partij in Tilburg, Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom en Dongen. Lijsttrekker Hugo Polderman uit Roosendaal: "Wij hebben de afgelopen jaren als enige voor duidelijke oppositie gezorgd in de raad. Als ik dan zie hoeveel terechte onvrede er is in Roosendaal, dan zit het er dik in dat we fors vooruitgaan." In Bergen op Zoom lukte het vorige keer net niet om in de raad te komen. Lijsttrekker Frans de Neijs: "De verkiezingen stonden toen sterk in het teken van de gemeentelijke herindeling, waardoor de stemmen naar de plaatselijke partijen gingen. Dat zal nu veel minder het geval zijn. Bij de laatste Kamerverkiezingen kregen we al genoeg stemmen voor twee raadszetels. Die gaan we nu écht binnenhalen." In Breda voert raadslid Johan Kwisthout opnieuw de SP-lijst aan. Ook hij verwacht een uitstekende uitslag. "De afgelopen jaren zijn wij in de ogen van veel mensen uitgegroeid tot hét alternatief. Door onze inzet rond bijvoorbeeld een milieuschandaal en het armoedebeleid hebben we laten zien hoe het óók kan in de politiek: zeggen waar het op staat en mensen vasthoudend steunen in hun strijd." In Tilburg heeft de SP als doel de grootste partij van links te worden. Lijsttrekker Tiny Kox: "Vorige keer werden we al bijna net zo groot als de PvdA." In de campagne wijst de Tilburgse SP op de resultaten die ze de afgelopen jaren geboekt heeft. "De succesvolle piekbus was bijvoorbeeld ons voorstel en ook veel verbeteringen van het armoedebeleid zijn het eerst door de SP ingebracht." Kox verwacht een spannende verkiezingscampagne. "Wij zullen daarin duidelijk maken dat wij kiezen voor een progressiever bestuur dan de huidige combinatie van VVD-rechts tot en met GroenLinks. Wie op de SP stemt, hoeft niet bang te zijn de VVD erbij te krijgen." Met vijf zetels is de SP al tweede partij in de raad van Dongen. En de ambitie reikt nog verder. "We willen op 3 maart de grootste worden," stelt lijsttrekker René Roovers onomwonden, "en vervolgens het voortouw nemen in de college-onderhandelingen." Ook in Dongen heeft de SP vanuit de oppositie heel wat kunnen bereiken. Roovers: "Er is bijvoorbeeld een volkshuisvestingsfonds gekomen, verbetering van sportaccommodaties en extra aandacht voor verkeersveiligheid. Allemaal SP-punten." Dat West-Brabant op 3 maart nieuwe raden kiest, is een uitvloeisel van herindelingsverkiezingen eind 1996. De SP boekte toen forse winst.