Driek van Vugt jongste senator ooit

Driek van Vugt, sinds maart 1998 het jongste gemeenteraadslid van Nederland, wordt naar alle waarschijnlijkheid de jongste senator ooit. De student politicologie, die op 22 januari 19 jaar wordt, staat nummer twee op de SP-kandidatenlijst voor de Eerste Kamer. "Nee, het is helemaal niet bijzonder dat een zo jonge politicus een zetel bezet in hét bolwerk van sigaren rokende, jenever drinkende grijze heren," zegt Van Vugt. "Het is eerder bijzonder dat het nooit eerder is gebeurd." De SP wil met de kandidaatstelling van Driek van Vugt het startsein geven voor een evenwichtiger opbouw van de Senaat. De "Kamer van bezinning en reflectie" wordt veel te veel gedomineerd door gezapige oude mannen. De gemiddelde leeftijd van de senatoren ligt boven de zestig jaar. "Zeker geen afspiegeling van de samenleving," meent Van Vugt, die van plan is een hard, jong geluid in de Eerste Kamer te laten horen. Dat hij in de Eerste Kamer terechtkomt is vrijwel zeker. In de peilingen wordt rekening gehouden met drie SP-zetels. De eerste wordt bezet door de huidige senator en advocaat Bob Ruers. Na Driek, op nummer drie staat het Zuid-Hollandse SP-Statenlid Fenna Vergeer. De Eerste Kamer wordt in juni gekozen door de leden van Provinciale Staten.