"De hele wereld praat over Irak, behalve de Tweede Kamer"

De SP-Kamerfractie is woedend. Want de Kamermeerderheid gaf aan fractievoorzitter Jan Marijnissen vandaag geen gelegenheid om premier Kok en minister Van Aartsen te ondervragen over de Nederlandse steun aan de Amerikaans/Engelse acties tegen Irak. Marijnissen: "Dat deze zaak al bij de behandeling van het verslag van de Europese Raad zou zijn afgehandeld, slaat nergens op. Irak stond helemaal niet op de agenda en bovendien verleen je niet zomaar even in de marge van een ander debat steun aan een oorlog. Ik was juist niet bij dat debat over Europa om me voor te bereiden op de interpellatie over de luchtaanvallen." De SP-voorman heeft zijn interpellatie-vragen nu schriftelijk ingediend bij het kabinet. Komen uit de antwoorden nieuwe feiten naar voren, dan kan de Kamer alsnog teruggeroepen worden van het kerstreces. Volgens Marijnissen heeft de Veiligheidsraad van de VN geen toestemming gegeven voor de militaire actie. Drie van de vijf permanente leden - China, Rusland en Frankrijk - zijn er zelfs expliciet tegen. Slachtoffer van de bombardementen wordt volgens de SP vooral de bevolking van Irak, die al zo veel te lijden had van een Golfoorlog, zeven jaar sancties en een misdadig regime. De bombardementen dienen ook geen politiek doel, stelt Marijnissen. Saddam Hoessein wordt er niet mee verdreven, evenmin als zijn know-how op het gebied van wapenproductie. De Iraakse oppositie steunt de bombardementen niet en de kans is groot dat Saddam Hoessein's populariteit er alleen maar door toeneemt. Bovendien is er een levensgroot gevaar van escalatie in de explosieve regio. Marijnissen vraagt Kok ook naar zijn reactie op de uitspraak van VN-secretaris-generaal Kofi Annan dat de aanval "een droevige dag voor de Verenigde Naties" is.