"Asbesthoudende remvoeringen snel verbieden"

Milieuminister Pronk is het met de SP-fractie eens dat de ruimte voor toepassing van asbest in remvoeringen bij oudere auto's verder beperkt kan worden. Dit blijkt uit zijn antwoorden op kamervragen van de SP. Productie en gebruik van asbest zijn in Nederland sinds 1991 verboden, waarbij destijds enkele uitzonderingen zijn gemaakt. Een daarvan betrof de remvoeringen van auto's verkocht vóór 1 oktober 1985. Pronk bevestigt nu dat inmiddels ook voor deze categorie (met uitzondering van old-timers) voldoende alternatieven voor asbest op de markt zijn. "Nu moet het ministerie van VROM consequent zijn en de ontheffing voor het gebruik van asbesthoudende frictiematerialen intrekken," stelt SP-Kamerlid Remi Poppe. Dat hoeft weinig problemen op te leveren, aangezien Pronk zelf stelt: "Uit recente informatie van de betrokken brancheverenigingen kan worden afgeleid dat asbesthoudende frictiematerialen thans ook in oudere auto's vrijwel niet meer worden toegepast." Poppe betwijfelt overigens de juistheid van deze informatie. In kringen van arbeidsinspectie en garagepersoneel hoort hij juist dat nog steeds vaak met asbestfrictie gewerkt wordt, om goedkope oude voorraden op te maken. Daarom wil de SP'er dat Pronk de wet aanscherpt, in plaats van zich te beperken tot overleg en vrijwillige afspraken met de branche. Inademen van asbeststof kan o.a. leiden tot long- en buikvlieskanker (mesothelioom). Juist frictiemateriaal, zoals in remvoeringen, belandt door slijtage als stof in de atmosfeer. Asbesthoudende remvoeringen moeten daarom beschouwd worden als ernstig risico voor de gezondheid.