Nieuwe Kamerleden aan de slag

Vandaag is de nieuwe Tweede Kamer geïnstalleerd, die door de verkiezingen van 6 mei is teruggebracht naar negen fracties. Zoals bekend verloor Janmaats CD alle drie de zetels en is geen enkele ouderenpartij terug in de Kamer gekozen. Omdat zich onder de vijf geïnstalleerde SP-Kamerleden ook Jan de Wit bevindt, die tot nu toe senator was voor de SP, wordt zijn plaats in de Eerste Kamer vanaf vandaag ingenomen door advocaat Bob Ruers. Op de eerste vergaderdag moest de nieuwe Kamer zich onder meer uitspreken over een nieuwe voorzitter. In haar maidenspeech noemde de nieuwe SP-fractiesecretaris Agnes Kant de manier waarop de PvdA haar kandidaat Jeltje van Nieuwenhoven naar voren had geschoven, "weinig chique". Juist op aandringen van de SP was vorig jaar afgesproken voortaan eerst te komen tot een profielschets van de nieuwe voorzitter. De PvdA kon daartoe kennelijk niet het geduld opbrengen.