nieuws

SP roept kiezers op: Thuisblijven helpt niet!

Onder het motto "Thuisblijven helpt niet!" roept de SP stemgerechtigden op hun stem te gebruiken in plaats van weg te gooien. Die boodschap brengt de partij met muzikale radio- en TV-spots die tot en met 4 maart te horen en te zien zijn, zelfs op de STER. De tweedeling tussen arm en rijk zet door tot in het stemlokaal, constateert de SP. Bewoners van duurdere wijken stemmen gemiddeld beduidend meer dan bewoners van lagere inkomenswijken. Met name bij gemeenteraadsverkiezingen zijn de opkomstpercentages in die laatste wijken vaak dramatisch slecht. Om tegengas te geven aan het verschijnsel van sociaal-economische opkomstverschillen zet de SP haar "Thuisblijven helpt niet"-campagne in. Naast radio- en TV-spots zullen er in het straatbeeld giga-banners verschijnen met de tekst "Beter tegenstemmen dan thuisblijven". Verder worden in de grootste steden van het land huis-aan-huis-oproepen verspreid in wijken met lage opkomstcijfers. Landelijk SP-campagneleider Tiny Kox: "Het beleid van Rijk en gemeenten pakt slecht uit voor degenen die het al niet best hebben. Het leidt tot steeds grotere verschillen in huisvesting, zorg, onderwijs en cultuur. Die tweedeling maakt veel mensen zo boos dat ze uit protest thuisblijven bij verkiezingen. Maar juist mensen met weinig geld hebben alle belang om wel te stemmen. Want anders wordt er straks helemaal niet meer naar hen geluisterd naar hen."

Na lang aarzelen heeft de directie van de STER besloten een aanvraag van de SP voor reclamezendtijd op de publieke radio en televisie te honoreren. Daarmee is het eerdere verbod op politieke boodschappen in STER-zendtijd vervallen. De SP zal van de nieuw geboden mogelijkheid nog gebruik maken voor de gemeenteraadsverkiezingen van 4 maart. Bij de vorige verkiezingen nog weigerde de STER de SP zendtijd te verkopen op grond van de STER-statuten die politieke en religieuze boodschappen uitsluiten. De SP werd toen uit de brand geholpen door het in allerijl opgerichte "comité ter promotie van de Hollandse tomaat", dat op de verkiezingsdag luisteraars opriep die dag "voor tomaten te kiezen". De SP zal van de nieuwe mogelijkheid gebruik maken voor haar campagne "Beter tegenstemmen dan thuisblijven". Ook voor de Tweede-Kamerverkiezingen zal de SP gebruik maken van radio- en TV-reclame.