SP nu vierde partij van Nederland!

De SP is de vierde partij van Nederland in ledental geworden. In de eerste twee maanden van dit jaar heeft de SP er per saldo bijna 2000 leden bij gekregen. Op 26 februari 1998 telde de partij 23.902 leden. Daardoor klom de SP naar de vierde positie in ledental. Nu zijn alleen nog CDA, PvdA en VVD groter dan de SP. Zie voor vergelijkende cijfers van alle partijen: Ontwikkeling ledentallen sinds 1992.

Ruim een derde van de SP-aanhang heeft zich aangemeld sinds de entree van de SP in de Tweede Kamer in 1994. Eind 1997 deed de SP een grootschalig onderzoek naar het denken en doen van de leden. Interessante resultaten van dat onderzoek zijn te lezen op de pagina Het profiel van de SP-leden.

De SP is verbolgen over de twijfels die PvdA-campagnewoordvoerder S. Baart vandaag in het AD uitte over de snelle groei van de SP. Zij beweerde dat de SP "bij elk nieuw lid meteen de hele familie inschrijft". Het tegendeel is het geval, zegt Tiny Kox, algemeen secretaris van de SP. "Het lidmaatschap is strikt persoonlijk en ieder lid heeft een eigen contributieverplichting." Hij heeft de PvdA in een brief uitgedaagd de ledencijfers van beide partijen te laten onderzoeken door een onafhankelijke accountant. De partij waarvan de ware ledencijfers het verst afwijken van de opgegeven cijfers, mag dan de kosten van dat onderzoek dragen.