Vernietigende conclusies inzake Cannerberg

"Tussen 1967 en 1992 zijn burgers en militairen willens en wetens blootgesteld aan asbest in de NAVO-bunker Cannerberg." Zo luidt een van de conclusies van de parlementaire werkgroep die de asbestproblematiek in het voormalige Joint Operation Center heeft onderzocht. Op 22 januari presenteerde de werkgroep haar verslag, waarin de toenmalige bewindsvoerders en verantwoordelijken van de NAVO van ernstige tekortkomingen worden beschuldigd. De SP-kamerfractie is blij dat ze destijds zo sterk heeft aangedrongen op dit parlementair onderzoek. Toch gaan de conclusies voor de SP nog niet ver genoeg. Fractievoorzitter Jan Marijnissen: "Hier is duidelijk sprake van dood door schuld. Het is werkelijk onbegrijpelijk dat er binnen de verantwoordelijke ministeries na het eerste rapport van de Arbeidsinspectie uit 1971 niemand aan de bel heeft getrokken, en dat het maar liefst twintig jaar heeft moeten duren voor er actie werd ondernomen. Alle mensen die in de Cannerberg gewerkt hebben en slachtoffer zijn, of nog zullen worden, vanwege hun blootstelling aan asbest, moeten in aanmerking komen voor schadevergoeding. Dat geldt evenzeer voor iedereen die op dit moment te kampen heeft met psychische problemen die voortvloeien uit de blootstelling aan asbest." Bob Ruers, advocaat van het Comité Asbestslachtoffers, verduidelijkt dit laatste: "Als je bent blootgesteld aan asbest, weet je niet wat je te wachten staat. Je kunt twintig, dertig jaar lang zonder gezondheidsproblemen leven en dan plotseling longkanker krijgen. En dan is het ook snel afgelopen. De enorme onzekerheid die dat met zich meebrengt, drukt zwaar op de schouders van deze mensen." De SP zal binnenkort een voorstel indienen om een definitieve aanval in te zetten tegen alle nog in Nederland aanwezige asbest. Marijnissen: "Er moet eerst een inventarisatie komen van het asbest in gebouwen, maar ook in zaken als tanks en schepen. Daaraan moet een plan tot verwijdering worden gekoppeld, want alleen op die manier is een definitief afscheid van asbest mogelijk." SP-nieuwsblad "de Tribune" onthulde bijna een jaar geleden het asbestschandaal in de Cannerberg.