Kamergeluiden 10-17 oktober 1997

"Daarmee willen wij zeggen dat u niet meer hoeft aan komen met welke smoes dan ook. U moet gewoon weten wat uw rechten zijn." Op deze toon legt de gemeente Heerhugowaard in een informatiekrant voor bijstandsklanten uit wat de wet boeten betekent. Uitkeringsgerechtigden die frauderen worden vergeleken met "de Hakkelaar" en krijgen te horen dat ze "meteen hangen". Volgens Jan Marijnissen is de krant een belediging en schoffering van de uitkeringsgerechtigden. Aan minister Melkert heeft hij ingrijpen tegen de gemeente gevraagd.

Direct na een vernietigend rapport van de Registratiekamer over het "girogluren" kondigde minister Melkert aan dat hij nieuwe richtlijnen zou maken voor de gemeenten. Dat was op 24 juni. Op 8 oktober was er nog steeds niets van de minister. Door de SP is hij nu tot spoed gemaand.

Volgens justitie-staatssecretaris Schmitz moeten rechtshulpzoekenden ook terecht kunnen bij vakbonden als ze een advocaat nodig hebben. De Verzekeringskamer heeft het CNV echter verboden uitgebreide rechtshulp te geven aan haar leden. Voor de SP was dat reden om maatregelen te vragen van Schmitz, omdat hierdoor de vraaguitval naar rechtsbijstand verder dreigt te groeien.

Werkgevers blijven zoeken naar voorrang voor hun arbeiders bij behandeling in een ziekenhuis. Nu zijn het de bouwwerkgevers die hiervoor een experiment willen opzetten. Net als bij andere initiatieven heeft de SP aan de bel getrokken. De regering zegt niets te zien in voorrangszorg. Dan moet ze dat ook in de praktijk waarmaken.

In het debat over de tentenkampen voor uitgeprocedeerde asielzoekers heeft de SP aangedrongen op een grondig onderzoek naar de bereidheid van de mensen om mee te werken aan hun uitzetting. Is die bereidheid aanwezig, dan mogen de asielzoekers niet uit het "verwijdercentrum" in Ter Apel gezet worden. Asielzoekers die helemaal uitgeprocedeerd zijn en die weigeren mee te werken aan uitzetting, zijn volgens de SP-fractie zelf verantwoordelijk voor hun onderdak.

Jan Marijnissen heeft ingrijpen gevraagd van minister Melkert tegen een werkgever die 400 Spanjaarden "geronseld" heeft voor het inpakken van kerstpakketten. Volgens de directeur van het arbeidsbureau had de werkgever "wel heel snel besloten werkkrachten van elders te halen".