SP vraagt alle gemeenten: "Stop met girogluren!"

Stop met girogluren! luidt het verzoek dat alle Nederlandse gemeentebesturen onlangs kregen van de SP. Oktober vorig jaar bond de partij de strijd aan met de vernederende verplichting voor bijstandsgerechtigden om bij elk heronderzoek tekst en uitleg te geven over hun bankafschriften. Sommige gemeenten wijzigden daarop snel hun beleid. Andere gingen overstag onder dreiging van een proces. SP-advocaat Wolter Zandberg: "We maken steeds mee dat een gemeente op het laatste moment inbindt om verlies bij de rechter te voorkomen. Leidschendam bijvoorbeeld had de uitkering van cliënte Marja Blokland gestopt omdat zij weigerde de Sociale Dienst inzage te geven in haar uitgaven. Gewoon omdat ze daar niks mee te maken hebben. Op de dag vóór ons kort geding kwam het bericht dat de uitgaven onleesbaar gemaakt mochten worden; dat alleen het laatste afschrift gekopieerd zou worden en dat de gemeente de proceskosten betaalt. Mooi natuurlijk, maar het is een belachelijke zaak dat men pas gaat nadenken onder dreiging van een proces. Daarom hebben we nu alle gemeentebesturen aangeschreven en ze gewezen op de opvattingen van de rechters en de Registratiekamer, die over de privacy-bescherming gaat." Helemaal tevreden over de visie van de rechters is Zandberg overigens niet. "Mensen mogen weliswaar de uitgaven onleesbaar maken, maar ze moeten nog steeds met stapels afschriften naar de sociale dienst. Dat is een zinloze inbreuk op de privacy. Zwartwerkers krijgen echt niet via de giro betaald. Maar we zijn al een hele stap verder als alle gemeenten hun bijstandsklanten laten weten dat de uitgaven niet nageplozen worden."