Leidschendam stopt "girogluren" daags voor kort geding SP

Het gemeentebestuur van Leidschendam stopt alsnog met het "girogluren" door haar sociale dienst. Daarmee komt de gemeente op het allerlaatste moment tegemoet aan de eisen van de SP. Morgenvroeg, 20 maart, had de gemeente zich anders voor dit gluren in de giro-afschriften van bijstandsgerechtigden moeten verantwoorden voor de rechtbank van Den Haag. Het kort geding was aangespannen door de SP namens een bijstandsontvanger uit Leidschendam, wier uitkering was opgeschort vanwege haar weigering aan de sociale dienst inzage te geven in haar uitgaven per giro. Dat beschouwde de betreffende cliënte als een ontoelaatbare inbreuk op haar privacy. De gemeente Leidschendam eiste tot vandaag inzage in de afschriften mét uitgaven. Pas vanmiddag heeft de gemeente haar koers alsnog gewijzigd. De cliënte in kwestie hoeft nu slechts haar laatste giro-afschrift te tonen, waarbij de uitgaven onleesbaar mogen worden gemaakt, zo laat de gemeente aan SP-advocaat mr. Wolter Zandberg weten. Zandberg heeft daarop aangekondigd het kort geding te zullen intrekken. Hij heeft het Leidschendamse gemeentebestuur laten weten erop te rekenen dat deze beleidslijn vanaf nu voor alle bijstandsgerechtigden in de gemeente zal gelden. De SP voert al geruime tijd actie tegen het "girogluren". Onder druk daarvan wijzigt een toenemend aantal sociale diensten het beleid. De SP weet inmiddels ook de Registratiekamer aan haar zijde. Die heeft uitgesproken dat bijstandscliënten het recht hebben hun uitgaven onleesbaar te maken.