Euro-Nee protest bij Europese Sociale Raad in Rotterdam

Het SP-actiecomité Euro-Nee demonstreerde vandaag in Rotterdam tegen de a-sociale gevolgen van de Europese eenwording. De manifestatie vond plaats pal tegenover de Europese top van ministers van Sociale Zaken in het Rotterdamse World Trade Centre. Een bus vol Belgische arbeiders van Renault Vilvoorde, onlangs plotseling gesloten door de Franse concernleiding, nam deel aan de betoging, die verder opgeluisterd werd door columniste Carrie en The Amazing Stroopwafels. Arbeiders van Renault, ECT, Philips en Hoogovens legden uit hoe overal werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden te lijden hebben onder de Europese eenwording. Hun protestgeluiden werden onderstreept met stickers, folders, en handtekeningenlijsten voor een referendum. Voor de ministers aan de overzijde was er een oorverdovend concert van drums en fluitjes. Topambtenaar Borstlap van Sociale Zaken ontving van Euro-Nee-coördinator Tiny Kox een verklaring dat een Europa dat enkel staat voor de belangen van de grote ondernemingen, en daarmee voor afbraak van werk en sociale voorzieningen, ongewenst is.