Maatregelen nodig tegen explosie hypotheek-aftrek

SP-kamerlid Remi Poppe vraagt om maatregelen tegen de snel groeiende aftrek van hypotheekrente. Volgens het CBS is die fiscale aftrek opgelopen van 16,2 miljard in 1990 tot 22,7 miljard vorig jaar. Dat kost de schatkist per jaar zo'n 3 miljard extra. Dat is nog meer dan de totale rijksuitgaven aan huursubsidie. Poppe vraagt minister Zalm van Financiën en staatssecretaris Tommel van Volkshuisvesting of dit nou "gelijke behandeling van huurders en kopers" is. De SP'er wijst erop dat de totale hypothecaire schuld in Nederland - die eind 1996 al 372 miljard gulden bedroeg - grote risico's voor het Rijk inhoudt. Een rentestijging met één procent zal de staat al 1,7 miljard extra kosten. En door de komst van de EMU is de kans op zo'n stijging niet denkbeeldig, aldus Poppe. De SP wil snel aftopping van de hypotheekrente-aftrek boven 250.000 gulden. Hiervan zal een matigend effect uitgaan op de prijsontwikkeling van koopwoningen. En dat is goed, zegt de partij, want van de huidige stijging profiteren vooral de banken.