Sadet Karabulut:

Vrijheid

Het bevrijdingsfestival in Rotterdam werd verstoord door groepen jongeren die elkaar blijkbaar niet kunnen luchten. De politie heeft de boel weten te sussen door waarschuwingsschoten af te vuren! Naar maar waar. Over het hoe en waarom stelt burgemeester Aboutaleb een onderzoek in. Zeker is dat twéé groepen zich vrij voelden om het bevrijdingsfestival voor iedereen te verstoren. Hoe kan dit, vragen velen zich af.

En hoe kan het dat één persoon een einde kan maken aan de feestvreugde van een heel land? We zullen nooit weten wat Karst T. heeft bewogen om te doen wat hij heeft gedaan op Koninginnedag. Zeker is dat het geen moordlustige psychopaat was. Hij moet wel verblind zijn geweest door woede om te doen wat hij heeft gedaan. Boos was hij zeker, omdat hij zijn baan had verloren, zijn huur niet kon betalen. Maar het zal meer geweest zijn. Wat en hoe, zullen we waarschijnlijk nooit helemaal weten.

De jaarlijkse herdenking van de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog en de viering van Bevrijdingsdag. De nationale viering van de verjaardag van de Koningin met vlak daarna de Dag van de Arbeid. Voor veel mensen niet alleen een periode van herdenken of feesten maar vooral van rust en vrijheid. De vrijheid om je lekker even onder te dompelen in collectieve feestvreugde. Of je daar juist aan te onttrekken om tot rust te komen. Per slot van rekening is iedereen vrij om te doen en laten wat men wil.

Maar vaak dringt zich na een gebeurtenis de vraag op hoe vrij we nog kunnen zijn. Na gewelddadige incidenten blijkt vaak de kwetsbaarheid van mensen en van de vrije samenleving. De daden van een individu kunnen verstrekkende gevolgen hebben voor de vrijheid en de levens van vele anderen. Vrijheid betekent niet dat je anderen het leven mag ontnemen, mensen mag uitsluiten, verrot schelden of angst aanjagen. Vrijheid betekent vooral ook verantwoordelijkheid. De verantwoordelijkheid om eenieders vrijheid te beschermen. Dat is de plicht van iedereen die zelf vrij wil zijn.

Betrokken SP'ers