column
Ronald van Raak:

Waarom moet politiek ongezellig zijn?

“Ik vond het gezellig!” Dat vertelde ik zaterdag een journalist, na afloop van het SP-congres. “Ja, gezellig was het zeker. Maar er was zo weinig politiek”, antwoordde de journalist. Er was geen ruzie en geen gedoe, weinig dus om over te schrijven. Niemand werd gevloerd, of kreeg een mes in de rug, maar er was wel degelijk veel politiek. Goede discussies over ons Europees programma, dat op belangrijke punten werd bijgesteld. En het was gezellig, maar waarom is dat erg? Waarom is iets pas politiek als het ongezellig is?

Congres
SP-congres 2014

Angst voor de toekomst Opinieonderzoeken tonen het al jaren, de meeste mensen willen graag wonen in een land waar de verschillen klein zijn, de voorzieningen goed zijn en mensen naar elkaar omkijken. Maar veel mensen zijn ook bang voor de toekomst, omdat zij verwachten dat de tegenstellingen zullen toenemen, voorzieningen worden wegbezuinigd en de samenleving harder wordt. Dat je overal voor moet strijden, altijd je recht moet opeisen, de overheid moet wantrouwen. Noem het ‘hervormen’, noem het ‘moderniseren’, gezellig is het niet.

Politiek maakt mensen bang In landen met veel sociale voorzieningen zijn mensen over het algemeen gelukkiger. De politiek kan ons land niet gezellig maken, maar wel ongezellig. Door burgers bang te maken, dat de dingen die ons land zo mooi maken moeten worden afgebroken. Dat in een land dat nog steeds rijker wordt, dingen die we in het verleden hebben opgebouwd niet meer betaalbaar zouden zijn. Ik geloof niet in die praatjes en doe niet mee aan dat cynisme.

En ik ben blij dat bijeenkomsten van een partij die strijdt voor solidariteit ook gezellig zijn.

Deze column verscheen eerder op The Post Online