column
Ronald van Raak:

Verdienen ministers 30 procent extra?

PvdA-minister Ter Horst wil het inkomen van ministers met 30 procent verhogen. ‘Wat?!’, zult u denken. ‘Dat meent die Van Raak toch niet?’ Jawel hoor, het ministersalaris moet met 30 procent omhoog. ‘Nu iedereen de broekriem moet aanhalen, hoe durven ze?’ Tja, ze durven ook niet echt. Ter Horst verschuilt zich achter een commissie, onder leiding van oud-VVD-leider Dijkstal. In die commissie zaten ook een oud-burgemeester van het CDA, een lid van de Sociaal-Economische Raad van de PvdA en een oud-voorzitter van werkgeversorganisatie VNO. Ons kent ons en ons zorgt goed voor ons!

Ter Horst verschuilt zich achter het schuttinkje van Dijkstal, maar voelt toch nattigheid. Daarom wil ze nog een extra muurtje optrekken. De minister heeft voorgesteld om het inkomen van ministers eerst met 10 procent te verhogen, maar wel met terugwerkende kracht tot januari 2008. Een ‘Commissie van Wijzen’ moet dan bepalen wanneer de rest van de verhoging zal ingaan. Niet óf die 30 procent extra er komt, maar alleen wannéér! Maar waarom zou het inkomen van ministers met 10 procent omhoog moeten? Bovenop de jaarlijkse verhoging die ministers nu al krijgen? En waar haalt die commissie van wijzen haar wijsheid vandaan? Komen hier ook weer oud-politici, oud-bestuurders en oud-ondernemers in?

Ik kan niet uitleggen waarom het inkomen van ministers met 30 procent omhoog moet. Daarom heb ik voorgesteld om die verhoging ongedaan te maken. Ook heb ik geen behoefte aan een Commissie van Wijzen. Als Ter Horst haar inkomen met 30 procent wil verhogen, dan moet ze dat maar zelf verdedigen, en niet afschuiven op anderen. Mocht de Tweede Kamer mij hierin niet steunen, dan heb ik nog een ander voorstel. Zet in die commissie van wijzen nu eens geen oud-collega’s, maar een wijkagent, een basisschoolleraar en een buschauffeur. Dan zullen we zien of de bevolking ook vindt dat ministers 30 procent extra verdienen.