column
Ronald van Raak:

Maak van Nederland een democratie!

Is Nederland een parlementaire democratie? Volgens de Grondwet wel. Met deze regering niet. Over alles wat belangrijk is heeft het de Tweede Kamer niets te zeggen, bijvoorbeeld over de maatregelen tegen de economische crisis.

De energiebedrijven zijn straks van Duitsland of Zweden, daar gaat de Tweede Kamer ook niet meer over. Het streekvervoer is al grotendeels in handen van een Frans staatsbedrijf. Daarvoor moet u bij president Sarkozy zijn. Als u invloed wilt hebben op ons buitenlandbeleid, dan kunt u beter Obama bellen. Het parlement wordt voorgelogen als we oorlog voeren, of als we oorlogsvliegtuigen kopen. Als we een weg aanleggen, of een stuk spoor.

Maar ook u wordt voor de gek gehouden. In juni 2005 zei u massaal ‘nee’ tegen de Europese Grondwet, maar die komt er nu toch. Het nieuwe Europese Verdrag lijkt precies op de afgekeurde Grondwet, maar u mag er niet opnieuw uw mening over geven.

Als we van Nederland een echte democratie willen maken moeten we vaker ‘nee’ zeggen. De SP zal dat doen in de Tweede Kamer, door ‘nee’ te stemmen als de regering ons weer eens voorliegt. Maar ook u moet ‘nee’ zeggen tegen bedrog. Bijvoorbeeld op 4 juni, als verkiezingen worden gehouden voor het Europees parlement. U mag geen ‘nee’ zeggen tegen het nieuwe Europese Verdrag. Maar u kunt wel ‘nee’ zeggen tegen politici die u bedriegen. Zo laat u zien dat u zich niet voor de gek laat houden. En maakt u Nederland een beetje democratischer.