column
Ronald van Raak:

Bos, Vogelaar en het grote bedrog

Op 20 april 2008 bezoekt minister en PvdA-nieuweling Ella Vogelaar de verjaardag van Kamervoorzitter en PvdA-veteraan Gerdi Verbeet: “Er wordt onbekommerd gepraat. Dat geeft een onthutsend inkijkje in de weinig kameraadschappelijke verhoudingen binnen de PvdA.”

Dit citaat komt uit 'Twintig maanden knettergek' over het ministerschap van Vogelaar. Ook dit onbekommerde boek geeft een onthutsend inkijkje. PvdA-bewindslieden hebben een slechte reputatie bij het ondersteunde personeel op de ministeries. PvdA-politici brengen voortdurend negatieve verhalen over elkaar in de media. PvdA’ers klagen onderling over de politieke streken van Wouter Bos.

Vogelaar wilde van begin af aan betrokken worden bij de onderhandelingen, maar Bos liet dat niet toe. Investeren in de probleemwijken moest het pronkstuk worden van het PvdA-beleid, maar de minister begon zonder plannen en zonder geld. Twee jaar lang frustreerde Bos de pogingen van Vogelaar om geld los te krijgen bij de woningcorporaties: “Wouter lijkt in ieder geval niet aanspreekbaar op zijn verantwoordelijkheid als partijleider om van de wijkencampagne een succes te maken.”

Vogelaar onthult ons het ‘piramidespel’ van de PvdA: je doet beloften in de media, en als je die niet kunt waarmaken, doe je nog grotere beloften, die je vervolgens ook niet kunt waarmaken. Klein bedrog wordt verdoezeld door groot bedrog. Dat gold ook voor de ‘wijkencampagne’.

Van begin af aan was duidelijk dat er geen plan was en geen geld en dat anderen het beleid bepaalden. De vraag blijft waarom Vogelaar aan dit mediaspel heeft willen meewerken. Heeft zij niet allereerst zichzelf bedrogen?

Betrokken SP'ers