Ronald van Raak:

Ridder Balkenende

De SP heeft hard moeten kloppen. En lang moeten kloppen. Maar nu gaan de luiken van het Koninklijk Huis eindelijk open. Jarenlang kreeg de Tweede Kamer cijfers over de kosten van het Koninklijk Huis, nu blijken die cijfers niet te kloppen. Over het privéschip van de koningin en over privévluchten van andere leden van het Koninklijk huis. Hoe meer vragen we stellen, hoe meer ‘fouten’ boven komen drijven.

Meer dan 10 procent van de begroting van het Huis der Koningin, waarmee Beatrix de kosten betaalt van de hofhouding, blijkt te zijn gefinancierd uit een andere begroting. Daardoor waren deze kosten verborgen voor de Tweede Kamer. Waarom heeft de premier dat niet veel eerder gemeld? Waarom hebben we hier geen debat over gevoerd? Waarom zijn die extra kosten jarenlang weggemoffeld?

Een koningin die onder vuur ligt heeft geen behoefte aan een boekhouder, die alles nog eens moet narekenen. Maar aan een ridder, die orde op zaken stelt. Tot nu toe is premier Balkenende een slechte boekhouder. Die uitlegt dat de regels zo ingewikkeld zijn, de kosten zo ondoorzichtig en nog zoveel onderzoek nodig is.

De minister-president heeft echter beterschap beloofd. Vanaf 2010 krijgen we inzicht in de totale kosten van het Koninklijk Huis en neemt de premier de volledige verantwoordelijkheid. Misschien zien we een wonderbaarlijke verandering. En wordt Balkenende alsnog die koene ridder.