Ronald van Raak:

De PvdA in uw schoentje? (update)

Schrik niet als u vandaag de PvdA in uw schoentje vindt. De kans bestaat dat u het lidmaatschap van deze partij cadeau hebt gekregen. De PvdA biedt namelijk cadeaubonnen aan, zodat leden van de partij anderen ongevraagd lid kunnen maken. Ook als u jarig bent, of met pensioen gaat, kunt u ongevraagd een cadeaulidmaatschap krijgen. Als u hier niet van gediend bent, moet u het lidmaatschap zelf ongedaan maken.

Sinds het aantal leden meetelt in de subsidiering zijn politieke partijen weer op zoek naar nieuwe leden. Dat is een goede zaak. Politieke partijen moeten mensen betrekken bij de politiek. Leden zijn ook de oren en ogen en de armen en benen van een partij. Maar lid worden van een politieke partij doe je uit overtuiging, niet omdat je een lidmaatschap cadeau krijgt.

Stel u voor dat iemand u lid maakt van een kerk, of van de ANWB, zonder dat u daar om hebt gevraagd. En u moet zelf de moeite nemen om dit lidmaatschap ongedaan te maken. Dat is niet netjes. Dit geldt ook voor politieke partijen. Die moeten leden niet cadeau krijgen, maar verdienen.

Update Naar aanleiding van deze column werd ik gebeld door de PvdA. Hun webpagina wordt aangepast. Mensen kunnen nu alleen een bon krijgen, waarmee ze zelf lid kunnen worden. Maar het blijft raar dat iemand anders het lidmaatschapsgeld betaalt.

Betrokken SP'ers