Ronald van Raak:

PvdA: alles voor het beeld

PvdA-minister Ter Horst wil daadkracht tonen als crisisbeheerser. Daarom moeten wij allemaal voor 72 euro een noodpakketje kopen. Met een waxinelichtje, watervaste lucifers, een vlaggetje, een fluitje en andere nuttige dingen. De SP wil dat in geval van een ramp één minister de organisatie in handen neemt, maar ministers blijven onderling ruziën over bevoegdheden.

Een 'imagotop' en de verkoop van petjes en buttons moet het imago van de politie verbeteren. We moeten een brandweerman van het jaar kiezen. En een dag van de ambtenaar organiseren. Dat waren voorstellen van de PvdA-fractie tijdens de behandeling van de begroting voor Binnenlandse Zaken. Ik kreeg geen steun van diezelfde PvdA om de bezuinigingen op de politie ongedaan te maken. Ik kreeg evenmin steun om de inspraak van vrijwilligers bij de brandweer te verbeteren. Ook steunde de PvdA niet ons voorstel om te bezuinigen op het inhuren van dure externen bij de ministeries.

De minima krijgen met de kerst een schamele 50 euro. Aboutaleb riep partijafdelingen op dit extraatje schaamteloos te misbruiken voor PvdA-propaganda. Van der Laan was nog niet aangetreden of hij trok met de voltallige parlementaire pers naar een probleemwijk. Toen hem werd gevraagd naar zijn plannen hield hij zich echter ‘op de vlakte’. PvdA-Kamerleden laten voortdurend proefballonnetjes op in de media, maar houden vervolgens in de Tweede Kamer hun mond.

Het is de PvdA niet te doen om de inhoud, maar om de beeldvorming. Het gaat PvdA’ers niet zozeer om de mensen, maar vooral om de PvdA.