column
Ronald van Raak:

De grootheidswaan van de PvdA

Discussies in de PvdA worden gevoerd in de Volkskrant, het tv-programma Buitenhof en het actualiteitenprogramma Nova. In deze media treden meer leden van de PvdA op, dan leden van alle andere partijen samen. Veel journalisten, opiniemakers en politieke wetenschappers zijn lid of sympathisant van de PvdA. Zoveel aandacht, dat moet wel leiden tot overmoed. ‘De PvdA: dat zijn we zelf.’ ‘De PvdA, dat is Nederland.’ ‘Natuurlijk kan Nederland niet zonder PvdA.’ Dit schreef René Cuperus onlangs in de Volkskrant. Hij is ‘onafhankelijk’ forumlid van deze krant, maar ook medewerker van het wetenschappelijk bureau van de PvdA. Omdat de PvdA onmisbaar is, moeten we volgens hem terughoudend zijn met onze kritiek: ‘Pas dus op. Leedvermaak hebben met de PvdA is leedvermaak hebben met onszelf.’

Ik zou nooit beweren dat Nederland niet kan zonder SP. Ik durf wel te beweren dat de idealen waar de SP voor staat onmisbaar zijn voor een samenleving. De SP is een middel voor mensen om idealen in de praktijk te brengen. Die idealen staan voorop, niet de partij. Voor veel PvdA’ers geldt echter het omgekeerde: de opvattingen zijn ondergeschikt aan de macht. Afghanistan kan zonder Nederlandse soldaten. Europa kan zonder neoliberale Grondwet. Nederland kan zonder de PvdA. Ook de PvdA moet bewijzen dat zij bestaansrecht heeft. Dat zij idealen vertegenwoordigt die onmisbaar zijn voor Nederland. Dus minder Grootheidswaan. En weer gewoon aan het werk!