column
Ronald van Raak:

Curaçao moet kiezen

Vrienden op Curaçao. Vorige week demonstreerde u, getooid met Davidster, tegen de 'kolonialisering' van uw eiland. Maar op Curaçao worden geen onschuldige inwoners opgepakt. En niemand wordt in een vernietigingskamp gestopt. Nederland wil u helemaal niet kolonialiseren. Het is eerder andersom: u wilt niet onafhankelijk worden. In een referendum in 2005 gaf ruim tweederde van de mensen op Curaçao aan een land te willen blijven binnen het Koninkrijk. Een kwart wilde zelfs onderdeel worden van Nederland. Slechts 5 procent koos voor onafhankelijkheid.

Zolang u onderdeel bent van het Koninkrijk zijn wij medeverantwoordelijk voor de toekomst van de Antillen. En daar wil de SP graag in investeren. Wij zijn bereid het voor de Antillen astronomische bedrag van 1,7 miljard euro aan schulden over te nemen, zodat u een nieuwe start kunt maken. Maar dat is niet genoeg. Curaçao heeft alleen toekomst als de hardnekkige corruptie wordt aangepakt, een einde wordt gemaakt aan de belastingparadijzen en geïnvesteerd wordt in onderwijs, zorg en veiligheid.

Curaçao is een rijk eiland, met een gemiddeld inkomen dat veel hoger is dan bijvoorbeeld EU-land Roemenië. Maar Curaçao kent ook diepe armoede, een derde van de inwoners leeft onder de armoedegrens. Veel mensen hebben geen goed onderwijs en geen uitzicht op werk. Veel andere bewoners zijn rijk en leven als God op Curaçao. Multimiljonairs profiteren van de belastingparadijzen en dragen nauwelijks bij aan uw samenleving. Velen van hen profiteren van de criminaliteit waaronder u gebukt gaat.

Vrienden op Curaçao, in 2009 wordt opnieuw een referendum gehouden. Dan zult u moet kiezen. U kunt zelfstandig worden, maar dan wordt u ook verantwoordelijk voor uw eigen toekomst. U kunt ook in het Koninkrijk blijven, maar dan moeten we samen blijven werken aan gezonde financiën en goed bestuur.

Betrokken SP'ers