column
Renske Leijten:

Turbulentie

Als je ooit gevlogen hebt, ken je het wel: turbulentie. Het vliegtuig vliegt als een tractor op een hobbelpad. Turbulentie levert altijd een schok op bij passagiers en vaak laat de piloot even via de intercom weten dat er niets aan de hand is en alles onder controle.

De zorg zit ook in behoorlijke turbulente tijden. We zien overal dreigende faillissementen. De IJsselmeerziekenhuizen, de gehandicapteninstelling Philadelphia en nu ook de grootste thuiszorgorganisatie Meavita. Door verkeerde investeringen van bestuurders – die via de achterdeur met gouden handdrukken zijn vertrokken – staan deze belangrijke zorginstellingen in de uitverkoop. Hier reageren mensen erg geschrokken op. Kan ik nog wel naar een ziekenhuis in de buurt? Kan mijn gehandicapte zoon nog wel goed worden verzorgd? Komt mijn thuiszorgmedewerker nog wel langs voor de zorg die ik nodig heb?

Hier spreekt helaas geen geruststellende gezagvoerder dat er niets aan de hand is. De bewindspersonen van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, Klink en Bussemaker, wijzen anderen aan als schuldigen en laten de turbulentie verergeren.

Slecht bestuur willen we niet belonen, zegt men dan. Nee, natuurlijk willen we die slechte bestuurders die cijfers verdoezelden en zonder enige tegendruk van de Raad van Toezicht konden zwijnen met onze zorg, niet belonen. Maar de consequentie mag niet zijn dat we belangrijke zorg gewoon failliet laten gaan. Klink en Bussemaker moeten zorgen dat de hobbels in de weg - namelijk de vermarkting van de zorg, incapabele bestuurders en slapende toezichthouders - aangepakt worden. Wegwezen en vervolgen als dat mogelijk is.

Als passagier in een vliegtuig vond ik het altijd prettig om de stem van de piloot te horen die zei dat er niets aan de hand was. Die vertrouwen wekkende bestuurder missen we in de zorg. Klink en Bussemaker moeten het roer overnemen van die zorginstellingen die op instorten staan. Tijd voor goede piloten in turbulente tijden.

Betrokken SP'ers