column
Renske Leijten:

‘Te vroege beeldvorming’

De heren Kralt en Brink van zorginstelling Philadelphia stapten in 2008 op omdat bleek dat er een zeer beroerde financiële situatie was ontstaan. Na het samengaan van de thuiszorginstelling Evean en de woningbouwcorporatie Woonzorg met Philadelphia kwamen de problemen. Er valt een hoop over die megalomane fusie te zeggen, maar dat doet niets af aan het financiële wanbeheer bij de grootste gehandicapteninstelling.

Uit een rapport over de administratie blijkt dat er sprake was van financiële miskleunen rond investeringen in vastgoed. Een rapport, gemaakt in opdracht van de staatssecretaris, spreekt van een bestuurlijke houding ‘Ik wil het en ik wil het nu’. Peutergedrag dus. Dat ‘ik wil het’ gold vooral voor vastgoedaankopen.

Kralt was deze week in een glanzende hoofdrol te zien, als zonnekoning in het programma Zembla, met de titel ‘Macho’s in de zorg’. Het was geen vlijend portret, dus schoof Kralt gisteravond aan bij Pauw en Witteman.

‘Hoe kan het dat er 24 miljoen euro weg is?’ vraagt de interviewer. Er kwam geen antwoord, of het echt weg is, moet nog blijken. ‘Waarom kocht u een kasteel?’. Geen antwoord, er was een businessplan en er zouden appartementen komen. ‘Er is zorggeld geïnvesteerd in een hotel op Schiermonnikoog!’. Nee, het was privaat geld. ‘Waar komt dat geld vandaan dan?’ Uit reserves, legaten en schenkingen. Opgebracht door mensen die graag geld gaven aan goede gehandicapteninstelling.

De moeder en zoon die zich belazerd voelden na de behandeling in de zorg, hadden niet begrepen dat het allemaal kwam omdat het beleid ‘verkeerd uitgelegd’ is. Volgens de heer Kralt was er sprake van ‘een te vroege beeldvorming’.

Arme meneer Kralt, blijkbaar het grootste slachtoffer in deze kwestie…

Betrokken SP'ers