column
Renske Leijten:

Stilte voor de storm?

Er zijn van die dagen dat het lijkt alsof er niets gebeurt op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Dan ontvang je als Kamerlid bijvoorbeeld geen antwoorden op Kamervragen, of er is geen groot nieuws te vinden over plannetjes of luchtballonnetjes. Dat was de afgelopen tijd wel anders.

Op de zorg moeten de komende jaren miljarden bezuinigd worden. Half april konden we lezen dat de er gedacht wordt over een eigen bijdrage voor de spoedeisende hulp. Alsof iemand met een hartaanval de keuze heeft om wel of niet 112 te bellen? Alsof iemand die wordt aangereden moet overwegen wel of niet naar het ziekenhuis te gaan… Gekkenwerk en dat vinden veel mensen.

Waar moet het dan vanaf? Nou, we moeten vooral niet gaan bezuinigen op de zorgtoeslag. De zorgtoeslag zou garanderen dat de verplichte zorgverzekering voor iedereen betaalbaar zou zijn. Wanneer dit binnen 3 jaar het principe wordt weggegooid. Moeten we het halen bij de ouderen- of gehandicaptenzorg?

Bezuinigingen op de zorg, het is een medicijn wat heel vaak wordt gebruikt. Mensen worden er ziek van. Mensen willen dit ook niet. Uit onderzoek blijkt dat mensen de gestegen zorgkosten accepteren, dat zij bezuinigingen niet zien zitten. En het personeel luidde afgelopen dinsdag de noodklok. Zij willen een parlementair onderzoek naar de marktwerking.

Geen nieuws van het ministerie, het lijkt op stilte voor de storm. Volgende week krijgen we de voorjaarsnota. Dat is de afrekening over het vorige jaar. Het is de regel dat ministeries kostenoverschrijdingen op de eigen begroting oplossen. Welk medicijn minister Klink ook uit de hoge hoed tovert: van bezuinigingen op de zorg wordt niemand beter.